Lama Lärare

Jag har väntat ett tag nu på att inspirationen skulle komma flygande, att jag skulle hitta något att blogga om. jag väntade och väntade och helt plötsligt så verkade det BARA hända fly saker. Nice för mej, INTE nice för min blogg. Men idag hände det! Något RIKTIGT OFLY!
Jag satte mig på bussen för att åka till skolan med ett monsterpass historia framför mig. helt ok eftersom det är roligt att läsa historia och vi skulle få en ny lärare idag. Nice nice.
Jag kommer såklart en kvart för sent så det blir lite pinsamt då jag måste smyga in och sen göra en mindre presentation av mig själv.
Allt går hur bra som helst den första timmen, läraren verkar bra och ja, allt är faktiskt jävligt mkt frid och fröjd just då.
Efter 1h's film på andra passet brakar det åt helvete!
Vi ser en film om Nazityskland och när han har tryckt på stopknappen på VIDEOBANDSPELAREN tittar han ut över sitt lilla klassrum (För att få en bättre bild av honom: En tanig karl i 25-30 års åldern med rutig skjorta, lammullströja, halvtighta jeans och ett SKÄGG! Väldigt 70-manligdagispersonal-manchester-retro chickt!) med lidande, ja LIDANDE i ögona och säger "Vad har ni för tankar om det här? kan det hända idag tror ni". Såklart nån PK jävel tar upp sin senig veganhand och "ja.. USH! det är förjävligt..." (så lång är jag med. Det var jättehemskt det som hände) och sen säger han, efter att ha vart tyst en stund för att vara säker på att han verkligen har ALLAS uppmärksamhet; "men nej, det kan nog inte hända idag". alla i klassen nickar i samförstånd. Sen turas alla om att berätta om hur hemskt det är med nazister och att det är deras fel att världen ser ut som den gör.Här nånstans är jag beredd att go postal över min klass! Jag räcker upp en hand och säger "men om vi bara tar ett sånt lätt exempel som USA idag och hur media är uppbyggt där och integrerat med högervingen där... " Där avbryter min lärare mig och säger nått i stil med att "Men dom har ju faktiskt fri media i USA"
"Ja absolut men det jag menar är att vi har en nästan lika stor propagandamaskin idag som nazisterna hade då, se bara på FOXnews"
"Ja..(han tittar lite överlägset på mig) men man tar ju inte över ett land med FOXnews"
DÄR ger jag upp. jag försöker säg nått tillbaka att det är inte DET mitt argument handlar om utan att vi gärna sätter oss på höga hästar bara för att det har runnit lite vatten under broarna och vi vill så gärna tro att vi är untouchble bara för att det HAR HÄNT. FEL FEL FEL!!! Att dom som är 14 med bomberjacka inte är det största hotet vi har idag, det är att vi faktisk mer eller mindre får våra åsikter serverade på ett fat. Han vill dock inte höra den delen av mitt argument utan allt han säger IGEN är att dom har fri media och att "MAN INTE TAR ÖVER ETT LAND MED FOXNEWS". Han säger detta inför hela klassen  och gör ner mig totalt med orden "Jag köper ditt argument, jag gör verkligen det men..." och låter det sista hänga i luften.
jag sitter tyst resten av lektionen och funderar på vad som verkligen hänt... På bussen hem inser jag det! HAN ÄR EN LAM JÄVLA LÄRARE! Vill du diskutera, låt oss diskutera! Låt oss få dra dom paralleller vi vill dra, hindra oss inte! Tvinga inte på oss ditt jävla PK crap som vilken jävla vänstervriden, Sahlinkramande neoliberal som helst hasplar ur sig istället för "Hej"! Jag är trött på den våg av lärare som ist för att uppmuntra fritt tänkande ska pracka på mej sina idéer! det spelar ingen roll om vi står på samma "sida" eller inte jag vill ha en bra miljö att kunna föra diskutioner i men det existerar inte längre. Det enda vi får säga är det som är "Ok". jag blir så trött på att det känns som att det ligger en tjock, blöt yllefilt över hela diskussionklimatet i skolan. Skitsamma.. Nu ska jag fortsätta slöa sen försöka skriva det satans historiearbetet!

//Inte Fly


Kommentarer
Postat av: Stekare

Varfør slutar aldrig det svenska skolsystemet att førvåna? Det sorgligaste med det hela ær att det ær en relativt ung lærare som beter sig som en gammal socka!

2009-10-30 @ 08:23:43
Postat av: milf lan

Skit i kulturkoftan. Han borde om han varit rättrogen kulturmupp och inte en posör hängt på direkt. Säg till honom att skaffa kostym och sök jobb på tv3.

2009-11-10 @ 20:18:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0